25/3
Elizabeth Floréz
För att genomföra handledning i ögonblicksforskning är det centralt för mig att skapa en atmosfär av relationell pedagogik. Kärnan är att synliggöra hur pedagoger/kollegor och jag tillsammans bidrar till att vi blir subjekt i sammanhanget. Ett subjekt som blir hört och där dess kunskap väcker en genuin nyfikenhet, nya frågor och reflektioner hos alla i gruppen.
0 kommentar(er)
16/8
Elizabeth Flórez & Katrin Harrysson
Ögonblicksforskning är ett begrepp som Elizabeth Floréz myntat i arbetet som utvecklare på Pedagogisk Inspiration Malmö, en avdelning inom Malmö stad som arbetar med skolutveckling och praxisnära forskning. Som metod är ögonblicksforskningen en bottom-up-strategi från den pedagogiska praktiken i strävan efter att utveckla förskolan på en vetenskaplig grund.
0 kommentar(er)
1/3
Komlitt
Grundskoleförvaltningens utvecklingsprogram Skolledarskap i sikte i Malmö vinner kompetensutveckling för 5000:- Varför? Jo, programmet skapar reflekterande praktiker samtidigt som grundskoleförvaltningen värnar om blivande första linjens chefer: de biträdande rektorerna. Programansvariga organisationspsykologen Elisabet Graci och utvecklingssamordnaren Anders Lindmark berättar mer.
0 kommentar(er)
1/3
Komlitt
Vad säger egentligen begreppet särskola? frågar rektor Amela Lagumdzija oss när vi kommer för att höra mer om Munkhätteskolans inkluderande satsning där elevhälsomöten är nästa steg och pedagogernas kompetensutveckling står i centrum.
0 kommentar(er)