Tillitsfulla samtal i vård och omsorg
Produktbeskrivning
Det finns många samtal inom vård och omsorg. Samtal kan vara till exempel informativa, coachande, vägledande eller tillrättavisande. Inom vård och omsorg förekommer alla dessa olika samtal och det är du som professionell som behöver tänka på vilket samtal du har framför dig och vem personen är.
Den här boken ger dig ökad förståelse för hur du som möter människor i ditt arbete kan fördjupa tilliten i olika samtal. Forskning visar att det inte bara är respektfullt att se på människor på detta sätt. Det ökar också kvaliteten på vården och omsorgen.
Hans-Inge Persson ger tillsammans med Helena Ström en vägledning för hur
tillitsfulla samtal faktiskt kan gå till med många praktiska råd och exempel från
egna och andras erfarenheter. Boken är lätt att läsa men viker ändå inte för
komplexa frågor och dilemman, utgångspunkten är alltid alla människors lika
värde och rätt till vård som ges med respekt och ansvar.
Inger Ekman, professor i omvårdnad vid Göteborgs universitet
Hans-Inge Persson äger en alldeles unik förmåga att med stor precision och utifrån egen erfarenhet som anhörig tala om vad det innebär att i praktiken införa personcentrerad vård. Här möter en röst som övertygar och som kan bidra till utvecklingen mot en mänskligare hälso- och sjukvård. I denna bok har han, tillsammans med Helena Ström, skapat en vägvisare till hur man kan skapa förutsättningar för sådana samtal som sätter personen - och det som gör oss till människor - i centrum för intresset. Läs och lär!
Bengt Kristensson Uggla, professor och författare.
Fakta
Innehållsförteckning
Tillitsfulla samtal i vård och omsorg
Inledning
1. Personcentrerad vård och omsorg
2. Bemötande inom vård och omsorg
3. Olika typer av samtal
4. Hur du kan utveckla tillit i dina informativa samtal
5. Hur du kan utveckla ett partnerskap med dina
kartläggande samtal
6. Hur du kan utveckla delaktighet i dina coachande samtal
7. Hur du kan utveckla ömsesidighet i dina
planläggande samtal
8. Hur du kan utveckla intresse vid uppföljande samtal
9. Hur du kan utveckla empati i dina svåra samtal
10. Ronden på sjukhuset
11. Det prehospitala samtalet
12. Att utveckla ett personcentrerat förhållningssätt –
det börjar med dig själv
13. Att utveckla ett personcentrerat förhållningssätt
tillsammans på arbetsplatsen
Slutord: Vägen framåt
Forskning
Referenser
Smakprov
Omdömen
Testa kursen!
- Mer kompetensutveckling från samma expert
- Mer kompetensutveckling från samma kategori
- Andra köpte även