Systematiskt kvalitetsarbete i skolan
Produktbeskrivning
"För den som vill få ett systematiskt kvalitetsarbete att fungera i praktiken är detta en bok att läsa och inte minst regelbundet återvända till i olika skeden.” – JAN HÅKANSSON, PROFESSOR I PEDAGOGISKT ARBETE VID HÖGSKOLAN I DALARNA
Att vi ska arbeta med systematiskt kvalitetsarbete, det vet alla i skolan. Men hur gör man egentligen för att engagera alla medarbetare, få till en systematik och åstadkomma goda studieresultat för eleverna?
Systematiskt kvalitetsarbete i skolan är en oumbärlig guide till kvalitetsutveckling i praktiken. Den beskriver konkret vad som behöver göras och förklarar varför. Guiden tipsar steg för steg hur arbetslag och arbetsgrupper i skolan, skolan som helhet samt skolhuvudmannen kan göra. Den kan användas av nybörjaren, som behöver detaljerad vägledning, såväl som den initierade som önskar inspiration för att vässa någon liten del av sitt arbete, samt alla däremellan. Guiden syftar till att skola och skolhuvudman ska få till ett arbete där varje lärare och all övrig personal hittar sin egen förståelse och drivkraft i arbetet - så att varje elev får rätt stöd för att lyckas.
Fakta
Innehållsförteckning
Innehåll
Förord
Författarnas tack
1. Inledning
Varför en guide i systematiskt kvalitetsarbete?
Varför är systematiskt kvalitetsarbete så svårt?
Vem vänder sig guiden till?
Hur läggs grunden för systematiskt kvalitetsarbete?
Hur är guiden tänkt att användas?
Varför uppdelning av löpande arbete och utvecklingsarbete?
Hur är guiden uppbyggd?
2. Centrala utgångspunkter
Vad ska skolan göra?
Vad säger staten om vad skolan ska göra?
Vad säger skolhuvudmannen om vad skolan ska göra?
Hur ska skolan göra?
Vad säger staten om hur skolan ska göra?
Vad säger skolhuvudmannen om hur skolan ska göra?
3. Systematiskt kvalitetsarbete på varje nivå i styrkedjan
4. Arbetslagets systematiska kvalitetsarbete
Planera
Planera arbetslagets arbete
Exempel på hur man kan planera
Planera med arbetslagets chef
Genomföra
Genomföra arbetet
Följa upp och analysera
Följa upp och analysera kontinuerligt
Exempel på hur man kontinuerligt kan följa upp och analysera
Följa upp och analysera summerande
Exempel på hur man kan göra sin summernade uppföljning och analys
Följa upp och analysera med arbetslagets chef
5. Skolledningens systematiska kvalitetsarbete
Planera
Planera skolans arbete
Exempel på hur man kan planera
Planera med skolans arbetslag
Planera med skolhuvudman
Planera med medarbetare indivuduellt
Genomföra
Genomföra arbetet
Följa upp och analysera
Följa upp och analysera kontinuerligt
Exempel på hur man kontinuerligt kan följa upp och analysera
Följa upp och analysera summerande
Exempel på hur man kan göra sin summernade uppföljning och analys
Följa upp och analysera med skolans arbetslag
Följa upp och analysera med skolhuvudman
Följa upp och analysera med medarbetare individuellt
6. Skolhuvudmannens systematiska kvalitetsarbete
Planera
Planera skolhuvudmannens arbete
Exempel på hur man kan planera
Planera för skolornas arbete
Planera för arbete med utbildningsnämnden
Planera med medarbetare indivuduellt
Genomföra
Genomföra arbetet
Följa upp och analysera
Följa upp och analysera kontinuerligt
Exempel på hur man kontinuerligt kan följa upp och analysera
Följa upp och analysera summerande
Exempel på hur man kan göra sin summerande uppföljning och analys
Följa upp och analysera med skolor
Följa upp och analysera med utbildningsnämnden
Följa upp och analysera med medarbetare individuellt
7. Följa upp och analysera mellan nivåer
Följa upp och analysera mellan nivåer – grupp
Arbetslag och skolledning
Följa upp och analysera summerande
Exempel på hur skolledningen kan följa upp och analysera tillsammans med skolans arbetslag
Följa upp och analysera kontinuerligt
Exempel på hur skolledningen kontinuerligt kan följa upp och analysera tillsammans med skolans arbetslag
Skolledning och skolhuvudman
Följa upp och analysera summerande
Exempel på hur skolhuvudmannen kan följa upp och analysera tillsammans med skolan
Följa upp och analysera kontinuerligt
Exempel på hur skolhuvudmannen kontinuerligt kan följa upp och analysera tillsammans med skolan
Inom skolhuvudmannen – mellan utbildningsförvaltning och utbildningsnämnd
Följa upp och analysera summerande
Exempel på hur utbildningsnämnden kan följa upp och analysera med utbildningsförvaltningen
Skolhuvudman och stat
Exempel på hur skolhuvudmannen kan göra i samband med kvalitetsdialog med skolmyndigheterna
Följa upp och analysera mellan nivåer – individ
Medarbetare och chef
Chefer följer upp, analyserar och planerar för varje medarbetare individuellt
Exempel på hur chefen kan följa upp, analysera och planera tillsammans med medarbetaren
Underställd chef och chef
Exempel på hur chefen kan följa upp, analysera och planera tillsammans med underställd chef
8. Sammanfattning
Referenser
Smakprov
Omdömen
Testa kursen!
- Mer kompetensutveckling från samma expert
- Mer kompetensutveckling från samma kategori
- Andra köpte även