Hem » Kompetensutveckling för skola och utbildning » Systematiskt kvalitetsarbete i skolan

Systematiskt kvalitetsarbete i skolan

Omdöme (0)
Lämna ett omdöme

Produktbeskrivning

"För den som vill få ett systematiskt kvalitetsarbete att fungera i praktiken är detta en bok att läsa och inte minst regelbundet återvända till i olika skeden.” – JAN HÅKANSSON, PROFESSOR I PEDAGOGISKT ARBETE VID HÖGSKOLAN I DALARNA

Att vi ska arbeta med systematiskt kvalitetsarbete, det vet alla i skolan. Men hur gör man egentligen för att engagera alla medarbetare, få till en systematik och åstadkomma goda studieresultat för eleverna? 

Systematiskt kvalitetsarbete i skolan är en oumbärlig guide till kvalitetsutveckling i praktiken. Den beskriver konkret vad som behöver göras och förklarar varför. Guiden tipsar steg för steg hur arbetslag och arbetsgrupper i skolan, skolan som helhet samt skolhuvudmannen kan göra. Den kan användas av nybörjaren, som behöver detaljerad vägledning, såväl som den initierade som önskar inspiration för att vässa någon liten del av sitt arbete, samt alla däremellan. Guiden syftar till att skola och skolhuvudman ska få till ett arbete där varje lärare och all övrig personal hittar sin egen förståelse och drivkraft i arbetet - så att varje elev får rätt stöd för att lyckas.

Läs mer

Fakta

Artnr: 1680
Streckkod: 978-91-7251-282-5
Författare Gunilla Briselius & Malin Ullman
Utgivningsår 2023
Illustratör Fredrik Svensson
Format (mm) 165x240
Pärm Mjukband
Antal sidor 155

Innehållsförteckning

Innehåll

Förord
Författarnas tack

1. Inledning
Varför en guide i systematiskt kvalitetsarbete? 
   Varför är systematiskt kvalitetsarbete så svårt? 
Vem vänder sig guiden till?
   Hur läggs grunden för systematiskt kvalitetsarbete?
Hur är guiden tänkt att användas?
   Varför uppdelning av löpande arbete och utvecklingsarbete?
Hur är guiden uppbyggd?

2. Centrala utgångspunkter
Vad ska skolan göra? 
   Vad säger staten om vad skolan ska göra?
   Vad säger skolhuvudmannen om vad skolan ska göra?
Hur ska skolan göra?
   Vad säger staten om hur skolan ska göra?
   Vad säger skolhuvudmannen om hur skolan ska göra?

3. Systematiskt kvalitetsarbete på varje nivå i styrkedjan

4. Arbetslagets systematiska kvalitetsarbete
Planera
   Planera arbetslagets arbete
      Exempel på hur man kan planera
   Planera med arbetslagets chef
Genomföra
   Genomföra arbetet
Följa upp och analysera
   Följa upp och analysera kontinuerligt
      Exempel på hur man kontinuerligt kan följa upp och analysera
   Följa upp och analysera summerande
      Exempel på hur man kan göra sin summernade uppföljning och analys
   Följa upp och analysera med arbetslagets chef

5. Skolledningens systematiska kvalitetsarbete
Planera
   Planera skolans arbete
      Exempel på hur man kan planera
   Planera med skolans arbetslag
   Planera med skolhuvudman
   Planera med medarbetare indivuduellt
Genomföra
   Genomföra arbetet
Följa upp och analysera
   Följa upp och analysera kontinuerligt
      Exempel på hur man kontinuerligt kan följa upp och analysera
   Följa upp och analysera summerande
      Exempel på hur man kan göra sin summernade uppföljning och analys
   Följa upp och analysera med skolans arbetslag
   Följa upp och analysera med skolhuvudman
   Följa upp och analysera med medarbetare individuellt

6. Skolhuvudmannens systematiska kvalitetsarbete
Planera
   Planera skolhuvudmannens arbete
     
Exempel på hur man kan planera
   Planera för skolornas arbete
   Planera för arbete med utbildningsnämnden
   Planera med medarbetare indivuduellt
Genomföra
   Genomföra arbetet
Följa upp och analysera
   Följa upp och analysera kontinuerligt
     
Exempel på hur man kontinuerligt kan följa upp och analysera
   Följa upp och analysera summerande
     
Exempel på hur man kan göra sin summerande uppföljning och analys
   Följa upp och analysera med skolor
   Följa upp och analysera med utbildningsnämnden
   Följa upp och analysera med medarbetare individuellt

7. Följa upp och analysera mellan nivåer
Följa upp och analysera mellan nivåer – grupp
Arbetslag och skolledning
   Följa upp och analysera summerande
      Exempel på hur skolledningen kan följa upp och analysera tillsammans med skolans arbetslag
   Följa upp och analysera kontinuerligt
      Exempel på hur skolledningen kontinuerligt kan följa upp och analysera tillsammans med skolans arbetslag
Skolledning och skolhuvudman
   Följa upp och analysera summerande
      Exempel på hur skolhuvudmannen kan följa upp och analysera tillsammans med skolan
   Följa upp och analysera kontinuerligt
      Exempel på hur skolhuvudmannen kontinuerligt kan följa upp och analysera tillsammans med skolan
Inom skolhuvudmannen – mellan utbildningsförvaltning och utbildningsnämnd
   Följa upp och analysera summerande
      Exempel på hur utbildningsnämnden kan följa upp och analysera med utbildningsförvaltningen
Skolhuvudman och stat
      Exempel på hur skolhuvudmannen kan göra i samband med kvalitetsdialog med skolmyndigheterna
Följa upp och analysera mellan nivåer – individ
Medarbetare och chef
   Chefer följer upp, analyserar och planerar för varje medarbetare individuellt
      Exempel på hur chefen kan följa upp, analysera och planera tillsammans med medarbetaren
   Underställd chef och chef
      Exempel på hur chefen kan följa upp, analysera och planera tillsammans med underställd chef

8. Sammanfattning

Referenser

   

Smakprov

 

Omdömen

Testa kursen!

Mer kompetensutveckling från samma expert

Mer kompetensutveckling från samma kategori

  • Igor Ardoris & Håkan Nyman
    279 kr
  • 296 kr
  • Elizabeth Flórez & Katrin Harrysson
    296 kr
  • Andra köpte även

    Kunder som köpt denna vara har även köpt
  • Igor Ardoris & Håkan Nyman
    279 kr
  • Elizabeth Flórez & Katrin Harrysson
    296 kr