29/12
Emma Holmström

En helt vanlig dag plingar det till i telefonen. ”stodpedagogerna_outsidethebox följer dig” står det i notisen från Komlitts instagram. Stödpedagoger utanför lådan väcker all min nyfikenhet! När jag spanar in det ser jag att skaparna bakom bjuder på egna reflektioner och detaljkunskaper inom allt från genomförandeplaner till tydliggörande pedagogik. Får ju en kunskapsnörd som jag att smälta. Fortsätter de så här vet du vilket konto du ska tipsa dina stödpedagoger att följa!

Bakom kontot hittar vi Sanja Konjicija, 36 år, och Isabella Douhan, 34 år. Båda studerar till stödpedagoger genom YRGO, högre yrkesutbildning i Göteborg. Men de har mångårig erfarenhet av uppdrag inom LSS sedan tidigare.

– Just nu vi är studenter och när man pluggar lär man sig massor. Vi gillar att dela den nya kunskapen med alla andra säger Sanja.

– Tanken med vårt instagramkonto är att nå ut till fler. Dels inom samma yrkesområde som oss, dels att nå ut till fler utan erfarenhet av personer med funktionsnedsättningar som vi har. Om vi når ut till en person som ändrar sitt synsätt eller förståelse för personer i behov av stöd så är det en vinst, tillägger Isabella.

Stödpedagogens uppdrag är att tänka utanför lådan

Verksamheter inom offentlig sektor är kända för att kännas fyrkantiga, med all rätt. Det finns en poäng i det. Samtidigt ska du som har ett uppdrag inom någon av verksamheterna göra väldigt mycket, kvickt. Kanske är det extra mycket så för de som har uppdrag inom LSS.

– Som stödpedagog behöver man vara bra på många saker. Från tydliggörande pedagogik till kommunikation och utmanande beteende. Vi menar att stödpedagoger behöver vara duktiga på att själva tänka vidare. Om inte lådan räcker till så måste vi komma på egna kreativa idéer, speciella lösningar och våga arbeta vidare på nya sätt och vägledningar. För att alla människor ska få rätt förutsättningar måste vi tänka påhittigt och tänka olika säger Isabella.

– I arbetet som stödpedagoger kommer vi att behöva vända blicken mot oss själva och personalen först. Vi behöver vara tålmodiga och flexibla och ge utrymme och möjlighet för andra att tänka utanför boxen de också. En stödpedagogs arbete går egentligen alltid ut på att tänka utanför boxen när vi möter olika individer berättar Sanja.

Att tänka utanför boxen är något båda försöker göra hela tiden. Det är en viktig del för att skapa en meningsfull vardag för personer med funktionsnedsättningar. Ingen individ är den andra lik. För Sanja och Isabella är det också en viktig del i att våga stå för sina åsikter och kämpa för allas rättigheter och jämlikhet i samhället.

– Alla våra verktyg ska användas när vi skapar det stöd som passar personen. Det innebär att två personer med samma diagnos kan ha helt olika förutsättningar att klara sin vardag säger Isabella.

– Ja, ta personer med autismspektrumtillstånd till exempel. De kan se detaljer som ingen annan lägger märke till och tänker i nya banor. Då är det lätt för dem att tänka utanför boxen. Vi måste vara lika bra för att kunna ge rätt stöd på rätt sätt säger Sanja.

De läser till stödpedagoger för att göra skillnad på riktigt inom LSS

Både Isabella och Sanja har som sagt mångåriga erfarenheter från olika verksamheter inom LSS. Ändå har de valt att sätta sig i skolbänkarna igen, för att bli stödpedagoger.

– Utveckling är alltid bra! Som så många andra som söker sig till stödpedagog-yrket, har vi alltid intresserat oss för personen som har behövt det lilla extra. Vi brinner för ett arbete där vi möter många härliga personer med olika styrkor och utmaningar. Vi är inte rädda för att pröva nya lösningar och sätt utifrån varje individ berättar Isabella.

– Stödpedagoger behövs ute i verksamheterna. Det behövs någon på varje enhet som har till uppgift att omvärldsbevaka området, implementera ny kunskap och se till att kvaliteten på dokumentationen och genomförandeplaner är hög. Att ha en handledande roll är en spännande, rolig och viktig uppgift. Ute på enheterna märker man av behovet av att ha en person att ställa frågor till, att bolla med och få mer kunskap av. Personer inom vårdyrket är kunskapstörstande enligt våra erfarenheter säger Sanja.

Båda ser att kompetensutvecklingen i deras yrkesliv är viktigare än någonsin, men stora vinster att hämta om arbetsgivaren och de själva satsar på kompetensutveckling.

– Det är ett måste för oss att planera vår kompetensutveckling tillsammans med vår arbetsgivare. Hur ska vi annars hålla liv i och utveckla våra befintliga kunskaper?

Om Sanja och Isabella

Sanja är utbildad och diplomerad specialpedagog i republiken Nordmakedonien med erfarenhet av att vara stödperson för barn och vuxna i varierande roller – både i Nordmakedonien och Sverige.

Isabella arbetar inom LSS i Köpings kommun och har 16 års erfarenhet som vårdare inom LSS. Hon har arbetat på korttidsverksamhet för barn med autism, på daglig verksamhet, gruppbostäder, servicebostad och anpassad grundskola.

Följ deras instagram här!

Taggar: Stödpedagoger , LSS , YRGO