9/6
Anne-Christine Smith

Utmaningen är att leva ett ögonblick i sänder.

Vi kan börja omgående med att träna medveten närvaro genom att inte dela och stycka upp tiden. Vi kan se detta i vardagssysslor som när vi diskar, stryker, går, samtalar, arbetar eller läser läxor med barnen. Varje handling kan vi utföra koncentrerat och uppmärksamt för att fördjupa vår närvaro. Det handlar om att hejda sig i nuet. Om vi vill hålla vår medvetenhet levande behöver vi öva varje ögonblick i det dagliga livet.

Medveten gång

Ett bra sätt är att öva dagligdags är när vi går.
När vi går längs en stig försöker vi vara helt närvarande i det. Vi släpper tankarna på vad som förde oss hit och vad som ska hända när promenaden är över. Vi upplever med full skärpa hur det känns att sätta fötterna i marken. Vi ser oss omkring och lyssnar. När vi använder våra sinnen medvetet får vi möjlighet att ta in och bli en del av det som finns omkring oss. Även om det regnar eller blåser finns friden i naturen. Samma frid kan vi förnimma när vi diskar eller skurar golvet. När vi gör det vi gör med full uppmärksamhet, fördjupar vi vår närvaro.

Andetag

För att utveckla vår uppmärksamhet är det väsentligt att notera hur vi andas. Andningen är ett naturligt och oerhört effektivt verktyg för att vara närvarande. Andningen är länken mellan kropp och tankar. När ditt sinne irrar iväg kan du använda andningen för att samla ihop dig igen.
På en fysisk nivå ger andningen kroppen näring. Luften innehåller syre som ger blodet den näring som behövs för att i sin tur kunna ge näring åt kroppens vävnader, nerver, körtlar och inre organ. Andningen har också en utrensande funktion. Kroppen är gjord för att göra sig av med 70% av sina avfallsprodukter via andningen.

Andetaget är ett fantastiskt redskap vi alltid bär med oss är, vi kan se andetaget som en god följeslagare. Att för en liten stund, helt och fullt, fokusera på den egna andningen och följa dess rörelse in och ut i kroppen i en böljande vågrörelse. Det lugnar tankarna, bromsar ner aktiviteten i kroppen och gör oss närvarande i nuet.
Prova att räkna och försök få både in och utandning lika långa en liten stund. Lägg en hand på magen och/eller bröstkorgen, möt upp andetaget när du andas in. Andas ut och känn hur bröstet sjunker och magen blir mindre. Prova några minuter och känn in dig själv och se vad som händer.

Var är dina tankar nu? Hur känns det i kroppen? Vilka känslor infinner sig?

Andningen sköter egentligen sig helt själv från ett centrum i hjärnstammen och är helt automatiskt, vi behöver inte tänka på det alls egentligen, men vårt framåtlutade sätt att sitta idag gör att diafragman inte kan arbeta som den skall och lungorna fyllas med nytt syre. En av kroppens viktigaste funktion är andetaget, värd att ge uppmärksamhet. Om du använder andetaget rätt kan du få bättre matsmältning och ett starkare immunförsvar. Rätt andning sänker även mängden stresshormoner i kroppen. Flera vetenskapliga studier har visat på att regelbunden andningsövning sänker stressnivåerna.

Meditation

När vi utför det vardagliga arbetet, kan varje handling vara medveten och blir då till en meditation. Meditera behöver vi för att bli avspända och få fullständig vila men också för att bli varse våra tankar och känslor.

När tankar och känslor uppstår, håll inte kvar dem, men försök inte heller att bli av med dem. Att se och känna är tillräckligt. Om de försvinner så försvinner de, om de fortfarande är kvar så är de fortfarande kvar. Det vi kan göra om vi nu måste göra något överhuvudtaget är att lyssna mer uppmärksamt och lita på det vi får höra, lita till våra signaler från kroppen, tankarna och känslorna. Tankar och känslor är förgängliga de kommer och går, det handlar om att vi tillåter oss att vara där vi redan är. När vi har nått en sådan medvetenhet, behöver vi inte längre vara oroliga.

När vi övar uppmärksamhet innebär det också att vi odlar vår tillit som är en känsla av tillförsikt. Genom att vi litar till vår egen förmåga att vara observant, öppen och iakttagande och därefter reflekterar över våra erfarenheter och ta lärdom av det vi upplevt kan vi uppnå en känsla av tillförsikt.

Vi behöver inte hålla på att leva ett steg före oss själva, där vi organiserar och planerar allt i förväg. Det innebär inte att vi resignerar inför det som sker. Det innebär bara ett klart och tydligt erkännande av det som sker.

Det som kommer härnäst, det vi väljer att göra behöver växa fram ur vår förståelse av ögonblicket, steg för steg.

Anne-Christine Smith


 

Vill du läsa mer av Anne-Christine Smith? Här är hennes tidigare blogginlägg: Empatin viktig för tilliten och konflikthanteringen, En sammanfattning av Giraffspråket, Kommunikation – Din inre kompass. Vad är det vi kommunicerar och varför?, Lyft behoven i orostider och VUCA-världen tränger sig på.

 

    Varor som nämns i nyheten

  • 259 kr
  • 260 kr