15/10
Karin Skarin

Idag saknar enhetschefer inom kommunal verksamhet allt som oftast stödfunktioner som de själva ”bestämmer över”. Det finns HR-funktioner, löneadministratörer, IT-support och bemanningsassistenter för att nämna några. Problemet? Alla dessa stödfunktioner finns centralt vilket tvingar chefen att vackert ställa sig i kö för att få hjälp. Har hen tur kanske den centrala stödfunktionen svarar på frågan samma vecka. Eller veckan efter. Hur lång tid brukar det ta innan du får hjälp av dina stödfunktioner?

Enhetschefen måste lösa allt på egen hand

Chefen har ingen självklar funktion i sin egen verksamhet som snabbt kan svara på en fråga eller lösa en uppgift som chefen inte hinner hantera. Ingen arbetsledare som håller koll på vem som arbetat vilket pass eller bytt arbetstur med vem, ingen administrativ funktion som vet vilka varor som beställts till respektive avdelning och kan fördela fakturan, ingen IT-ansvarig som tar hand om det havererade trygghetslarmet eller hjälper den nyanställda att logga in i självserviceappen. Alla frågor, stora som små, hamnar hos chefen.

Det är fel att ge personal ansvar som är utanför deras uppdrag

Om chefen är duktig på att övertala sin personal att ta på sig ett ansvar som egentligen inte ingår i deras uppdrag så kanske hen kan få hjälp med vissa delar. En undersköterska kanske ringer in vikarier om tillfälle ges i omvårdnadsarbetet, en annan kanske har en fallenhet för det digitala och går med på att supporta kollegor i viss mån, en tredje kanske är en fena på ordning och reda och tar sig an planering av förrådsinköp och sköter löpande inventering. Men om medarbetarna inte hinner eller saknar dessa förmågor så står chefen sig slätt.

Det är ju inte därför de anställts, för att hantera administrativa uppgifter av olika slag, utan de är ju omvårdnadspersonal i första hand. Därför blir enhetschefens möjligheter att delegera ett lotteri – vissa chefer har tur, andra inte. Det är ett allvarligt problem som skapar en kaotisk vardag.

Hur löser vi det här?

Tja, chefer inom vård och omsorg, precis som inom barnomsorg och skola måste få utrymme att anställa eller höja upp medarbetare till tydliga biträdande uppdrag. Då får cheferna stödfunktioner de själva styr över och slipper stå i kö i flera veckor. På sikt bidrar det till en rimligare arbetsbelastning för enhetschefer inom kommunal vård och omsorg. Fler åtgärder krävs så klart. Tre av de största utmaningarna som ledningen kan lösa läser du om här. Behöver du övertyga någon om hur kaotisk enhetschefens vardag är? Läs det här inlägget!

Hela lösningen? Den finns i boken Överlevnadsguide för enhetschefer!

    Varor som nämns i nyheten

  • 259 kr
  • 285 kr