28/6
Komlitt
I arbetslivet är det vanligt att du hör talas om svåra samtal. Du har säkert varit tvungen att ta initiativ till ett och annat svårt samtal också ... De är unika för varje verksamhet och ställer väldigt olika krav på samtalsledaren. Inom socialtjänsten kan det svåra samtalet ske mellan handläggare och klient, inom vården mellan läkare och patient. I en annan verksamhet är det svåra samtalet något som sker mellan chefen och medarbetaren under utvecklingssamtalet. Det som är gemensamt för dessa samtal är att de kanske väcker en viss olust i dig eftersom du vet om att samtalet kommer att väcka starka känslor, både hos dig och din samtalspartner.
0 kommentar(er)
14/6
Katarina Weiner Thordarson
Svåra samtal är en stor del av mångas arbetsdag – att ha kompetens nog att hantera dem på ett bra sätt är A och O. Annars lämnar man utfallet åt slumpen. Men hur tränar du på de svåra samtalen?
0 kommentar(er)
27/5
Hans-Inge Persson & Helena Ström
Att utveckla ett personcentrerat förhållningssätt tillsammans på arbetsplatsen går. I det enskilda mötet handlar det om ditt bemötande, men för att det personcentrerade förhållningssättet ska få genomslag och inte vara individberoende behöver ni arbeta med det i hela arbetsgruppen. Vi vill här ge några förslag på hur ni kan göra.
0 kommentar(er)
15/5
Katarina Weiner Thordarson
Det finns en del vanliga fallgropar för dig som är samtalsledare: du kan styras av din personliga stil, är för hjälpsam eller så glömmer du bort att ställa frågor.
0 kommentar(er)
2/11
Komlitt
Svåra samtal förekommer på alla arbetsplatser och i alla relationer. Det kan vara ett svårt samtal med en chef, med hela eller delar av personalen. Andra exempel på svåra samtal är när du måste lämna svåra besked i vården eller säga upp någon.
0 kommentar(er)