26/1
Malin Stihl
Hur ofta har ni fått ett ”jag vet inte” när ni har pratat med någon? Kanske i samtal med en klient? Även om ni tycker att ni ställt en bra och öppen fråga som ska inleda till ett berättande, så kommer det ett ”jag vet inte” som svar. Kanske låter vi det bero och kommenterar inte det, kanske frågar vi vidare, eller på en dålig dag så kanske vi blir frustrerade och kräver ett svar i alla fall?
0 kommentar(er)
10/5
Malin Stihl
Det vi vet är att om en person får känna att man har autonomi, det vill säga att man själv får bestämma över sitt liv och sina beslut så är det lättare att göra en förändring eller ta beslut. Som samtalsledare, oavsett om du är det som vän eller i ditt yrke, bör man respektera detta och vara behjälplig med utforskande utan att vara dömande eller styrande.
0 kommentar(er)
29/10
Malin Stihl
Reflexivt lyssnande är en stor del av Motiverande samtal. Men det skadar inte att vara reflekterande även i privatlivet.
0 kommentar(er)
25/9
Malin Sithl
Jag utbildar och handleder i metoden MI – Motiverande Samtal som en del av mitt yrke. MI är en vägledande metod som bygger på reflektivt lyssnande och tilltro till klientens egen motivation. Jag pratar ofta om hur man inte ska använda metoden i eget syfte som behandlare – man får inte lov att manipulera eller luras.
0 kommentar(er)
16/7
Malin Stihl
… så måste du ha en anledning att genomföra en förändring, du måste vilja göra förändringen, du måste kunna genomföra förändringen och du behöver se en nödvändighet eller nytta i att genomföra förändringen.
0 kommentar(er)
12/6
Malin Stihl
Mer dans och mindre brottning, så blir du en bättre samtalspartner. Motiverande samtal är en metod som jag liknar vid att dansa eftersom den bygger på ömsesidig respekt, allians och partnerskap.
0 kommentar(er)