16/3
Komlitt
Den vanligaste utmaningen när det kommer till att praktiskt börja leda tillitsbaserat är att folk förväxlar enkelhet med lätthet säger Igor Adoris, mental tränare och pedagogisk konsult.
0 kommentar(er)
21/1
Komlitt
En stor utmaning för offentlig sektor är hållbara chefer och verksamheter. En annan är att öka tilliten internt i dessa verksamheter och medborgarnas tillit till verksamheten.
0 kommentar(er)
20/1
Komlitt
– Jag tror att alla chefer inom den offentliga sektorn vet om att de befinner sig mitt i en förändringsprocess. Sedan är man på individnivå olika långt i sin acceptans och vilja att ta steget mot förändring. Men det viktigaste ledare kan göra är att ta sig tid att reflektera för att bli medveten, och att på olika sätt träna och öva på att göra tillitsbaserat ledarskap. För hållbarheten kommer ur tilliten.
0 kommentar(er)
11/11
Komlitt
Tillitsbaserad kompetensutveckling? Vad är det? Jo, en tillitsbaserad kompetensutveckling ser till att välfärdssektorn hela tiden klarar av utmaningarna med aktuell kunskap och beprövad erfarenhet. Hur då? Genom att organisationen ger alla medarbetare förutsättningar att ta ansvar för sitt livslånga lärande – utifrån organisationens och medarbetarens behov.
0 kommentar(er)
24/8
Louise Bringselius
Tillit är nyckeln till hållbara organisationer. Men det kräver ett helt nytt ledarskap – ett tillitbaserat ledarskap.
0 kommentar(er)
7/10
Komlitt
När hörde du senast någon prata om tillitsfullt ledarskap? Tillitsbaserad styrning? Säkerligen alldeles nyss. Men vad behövs för att skapa tillit på arbetsplatsen? Empati om du frågar organisationskonsulten Anne-Christine Smith som sedan 80-talet coachat och hjälpt människor i organisationer att börja kommunicera med varandra på ett konstruktivt sätt. Under 90-talet började hon utbilda i giraffspråket, ett förhållningssätt som bland annat bygger på empati.
0 kommentar(er)
10/1
Hans-Inge Persson
Den statliga Tillitsdelegationen (SOU 2016:2) arbetar för en mer tillitsbaserad ledning av den offentliga sektorns verksamheter. Delegationen menar att ledningen är fundamental för styrningen och inte minst för normstyrningen, som innebär att påverka attityder, beteenden och normer. Ledarskapet i sin tur måste emellertid ha stöd i sitt arbete med normerna på alla nivåer, såväl nationellt och regionalt som i själva verksamheten.
0 kommentar(er)