25/3
Elizabeth Floréz
För att genomföra handledning i ögonblicksforskning är det centralt för mig att skapa en atmosfär av relationell pedagogik. Kärnan är att synliggöra hur pedagoger/kollegor och jag tillsammans bidrar till att vi blir subjekt i sammanhanget. Ett subjekt som blir hört och där dess kunskap väcker en genuin nyfikenhet, nya frågor och reflektioner hos alla i gruppen.
0 kommentar(er)
14/1
Margareta Wallin, Linda Corin & Lisa Björk
CHEFiOS är ett framgångsrikt exempel på samverkan och nyttiggörande i praktiken, något som Annika Härenstam gjorde möjligt genom att bygga in samverkan tidigt i projektet. Annika planerade såväl hur studierna på cheferna och deras organisationer skulle genomföras som hur återföringen av kunskapen skulle ske till desamma – det vill säga forskning, utbildning och samverkan.
0 kommentar(er)
16/8
Elizabeth Flórez & Katrin Harrysson
Ögonblicksforskning är ett begrepp som Elizabeth Floréz myntat i arbetet som utvecklare på Pedagogisk Inspiration Malmö, en avdelning inom Malmö stad som arbetar med skolutveckling och praxisnära forskning. Som metod är ögonblicksforskningen en bottom-up-strategi från den pedagogiska praktiken i strävan efter att utveckla förskolan på en vetenskaplig grund.
0 kommentar(er)