Komlitt & Co

Letar du efter inspiration? Då har du kommit rätt. Våra författare är experter på sina områden, från tillit som ledningsfilosofi till hur du inför heltid som norm. I bloggen Komlitt & Co delar de med sig av tips, fördjupningar och reflektioner som inspirerar dig i din vardag. Omsätt kunskapen till praktisk handling så snabbt du bara kan, så har du påbörjat din egen kompetensutveckling också.

Totalt 165 poster
Sida 5 av 33
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
10/2
Helena Ström
Kulturell kompetens på arbetsplatser handlar om mer än att bara ha kunskap om kulturer och olikheter i mänskligt beteenden. Det räcker inte heller att ha vilja att rekrytera enligt kriterier för ökad mångfald. Kulturell kompetens innebär att ha en förmåga att anpassa sig i mångkulturella möten. En kompetens som arbetsplatser behöver utveckla för att kunna erbjuda praktikanter anställning och på så sätt möta bristen på personal. Ett sätt att träna denna förmåga är just att ta emot nyanlända som praktikanter. Det räcker dock inte att ta emot praktikanterna utan vi måste också dra lärdomar av de situationer som uppstått. På så sätt utvecklas så väl organisationskulturen som praktikanten.
3/2
Komlitt
Liv Cardell, organisationskonsult och grundare av Red Matters 3-ology (RM3) som hon utvecklat under sina 35 år, faller alltid tillbaka på gurkmetaforen. Gurkor växer i olika jordar vilket ger dem olika karaktär. När de sedan marineras ändrar de smak, beroende på om marinaden är salt, sur eller söt. Marinaden liknar Liv vid organisationens kultur.
17/1
Komlitt
Du vet hur det är. Du sitter på ett möte, och hänger med i samtalet. Tänker att du ska svara något smart på det som diskuteras. Plötsligt får du en fråga. Den iskalla klumpen i magen får dig att stelna till direkt. Vad pratade kollegan om innan? Vad handlar frågan egentligen om? Du inser att du råkat lyssna dåligt. Vilken tur att du kan träna upp din förmåga att lyssna, något du har nytta av varje dag.
14/1
Margareta Wallin, Linda Corin & Lisa Björk
CHEFiOS är ett framgångsrikt exempel på samverkan och nyttiggörande i praktiken, något som Annika Härenstam gjorde möjligt genom att bygga in samverkan tidigt i projektet. Annika planerade såväl hur studierna på cheferna och deras organisationer skulle genomföras som hur återföringen av kunskapen skulle ske till desamma – det vill säga forskning, utbildning och samverkan.
8/1
Komlitt
Jo, det är viktigt att du får möjlighet att inhämta nya kunskaper som behövs för att klara av dina arbetsuppgifter, oavsett om det är gamla eller nya sådana. Världen förändras snabbare och snabbare vilket ställer nya krav på dig. Så kompetensutvecklingen är verkligen viktig för medarbetarna i både privat som offentlig sektor – och oumbärlig för organisationen.
Totalt 165 poster
Sida 5 av 33
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11