Komlitt & Co

Letar du efter inspiration? Då har du kommit rätt. Våra författare är experter på sina områden, från tillit som ledningsfilosofi till hur du inför heltid som norm. I bloggen Komlitt & Co delar de med sig av tips, fördjupningar och reflektioner som inspirerar dig i din vardag. Omsätt kunskapen till praktisk handling så snabbt du bara kan, så har du påbörjat din egen kompetensutveckling också.

Totalt 162 poster
Sida 26 av 33
16/4
Johan Berger
Med 30 års erfarenhet av att jobba inom vård och omsorg har jag tänkt det mesta. Och hört det mesta. När jag coachar medarbetare och ledare vågar jag säga att jag förstår vad de säger. Något jag ofta återkommer till är att positiv förändring börjar med oss själva. Fortsätt läsa så kommer du att förstå.
12/4
Eva Linér
Ordet tillit betyder olika saker för olika människor. För mig handlar det om tillit till omgivningens goda avsikter, till kärleken och till människors klokskap och förmåga. I arbetslivet talar vi om tillit mellan chef och medarbetare, mellan styrelse och ledning och mellan anställd och medborgare.
4/4
Bengt Kallenberg
Mål stressar oss om de är otydliga. Mellan 2015 och 2016 ökade antalet stressrelaterade sjukskrivningar med 73 procent enligt Försäkringskassan. En ny undersökning som &frankly har gjort bland 4500 personer visar att var tredje person är helt slutkörd när det är dags att gå hem från jobbet. Enligt undersökningen är en av de främsta orsakerna otydligt ledarskap.
29/3
Positiv förändring på jobbet börjar med dig. När du vågar vara förändringen du vill se följer dina kollegor med. Men för att veta vart ni ska måste ni börja reflektera över var ni är. Reflektioner till kaffet knuffar igång era gemensamma reflektioner och diskussioner.
26/3
Malin Stihl
Har du reflekterat över vad som händer i ett samtal när du känner dig riktigt lyssnad på? Din samtalspartner har antagligen använt sig av reflektivt lyssnande som gjort att du både varit och känt dig lyssnad på. Inom motiverande samtal, som är en samtalsmetod, vet vi att reflektivt lyssnande är viktigt för att klienten ska kunna nå sina uppsatta mål. Men varför fungerar det? Malin Stihl, författare till Motiverande samtal i praktiken, förklarar.
Totalt 162 poster
Sida 26 av 33