Blogg

12/6
Malin Stihl
Mer dans och mindre brottning, så blir du en bättre samtalspartner. Motiverande samtal är en metod som jag liknar vid att dansa eftersom den bygger på ömsesidig respekt, allians och partnerskap.
28/5
Louise Bergman
Det finns en fråga som enligt min erfarenhet är helt avgörande när ett projekt planeras och drivs. Det handlar om vem som vill att projektet ska drivas och vem som inte vill det. Kanske kan denna fråga verka självklar, men min uppfattning är att den i högsta grad är värd att reflektera kring.
17/5
Bengt Kallenberg
De mål vi sätter för oss själva och för andra kan göra stor skillnad när det kommer till om vi ska känna oss engagerade och motiverade eller stressade och frustrerade. I sin sämsta form kan mål åstadkomma stor skada i form av olyckor, sjukdomar eller brottsliga handlingar.
8/5
Komlitt
Det kan vara nervöst och spännande att axla ditt nya uppdrag som chef, oavsett verksamhet. Är du dessutom ny som chef i en kommunal verksamhet kommer ditt ledarskap att vara extra speciellt eftersom det är offentligt.
27/4
Komlitt
Katarina Weiner Thordarson har intervjuats av Arbetsförmedlingens personaltidning PÅ JOBBET om att möta kunder med psykisk ohälsa på jobbet. Här läser du artikeln.
27/4
Hans-Inge Persson & Helena Ström
Tillitsfulla samtal inom såväl vården som omsorgen är själva utgångspunkten för att höja kvaliteten i verksamheten, både för vårdtagaren och för den vårdande personalen.
24/4
Sofie Tullmar
En särskild framgångsfaktor jag lagt märke till under de år jag arbetat på HVB-hem med ungdomar är tydlighet. Tydlighet i relationen mellan ungdomen och personalen ger en trygghet som öppnar för bättre samtal och bättre resultat.
16/4
Johan Berger
Med 30 års erfarenhet av att jobba inom vård och omsorg har jag tänkt det mesta. Och hört det mesta. När jag coachar medarbetare och ledare vågar jag säga att jag förstår vad de säger. Något jag ofta återkommer till är att positiv förändring börjar med oss själva. Fortsätt läsa så kommer du att förstå.
12/4
Eva Linér
Ordet tillit betyder olika saker för olika människor. För mig handlar det om tillit till omgivningens goda avsikter, till kärleken och till människors klokskap och förmåga. I arbetslivet talar vi om tillit mellan chef och medarbetare, mellan styrelse och ledning och mellan anställd och medborgare.
4/4
Bengt Kallenberg
Mål stressar oss om de är otydliga. Mellan 2015 och 2016 ökade antalet stressrelaterade sjukskrivningar med 73 procent enligt Försäkringskassan. En ny undersökning som &frankly har gjort bland 4500 personer visar att var tredje person är helt slutkörd när det är dags att gå hem från jobbet. Enligt undersökningen är en av de främsta orsakerna otydligt ledarskap.
29/3
Positiv förändring på jobbet börjar med dig. När du vågar vara förändringen du vill se följer dina kollegor med. Men för att veta vart ni ska måste ni börja reflektera över var ni är. Reflektioner till kaffet knuffar igång era gemensamma reflektioner och diskussioner.
26/3
Malin Stihl
Har du reflekterat över vad som händer i ett samtal när du känner dig riktigt lyssnad på? Din samtalspartner har antagligen använt sig av reflektivt lyssnande som gjort att du både varit och känt dig lyssnad på. Inom motiverande samtal, som är en samtalsmetod, vet vi att reflektivt lyssnande är viktigt för att klienten ska kunna nå sina uppsatta mål. Men varför fungerar det? Malin Stihl, författare till Motiverande samtal i praktiken, förklarar.
7/3
Hur har ni det på jobbet? Och hur vill ni ha det? Reflektioner till kaffet av Johan Berger är en lättsam och tillgänglig bok om djupa ämnen som bjuder in till reflektioner över relationer och kommunikation på arbetsplatsen. Lägg den i fikarummet på arbetsplatsen och se vad som händer.
28/2
Malin Stihl
Boken Motiverande samtal riktar sig framförallt till dig som arbetar på behandlingshem och är nyfiken på MI. Du får en inblick i vad MI innebär och hur man praktiskt kan arbeta med motiverande samtal som metod och förhållningssätt för att skapa motivation och vilja till förändring hos dina klienter.
21/2
Sofia Gustavsson
Får du ofta höra att det inte finns tid att dokumentera, att det tar tid från det riktiga arbetet med brukare? Då kan du vara säker på att det finns förbättringsområden när det handlar om social dokumentation! Boken Smart, tryggt och säkert - dokumentation enligt IBIC stöttar dig när du ska börja införa IBIC på din arbetsplats.
14/2
Louise Bergman
Inom vård, skola och omsorg är det vanligt att testa nya idéer i projektform. Projektformen skiljer sig från vardagens arbete och risken att misslyckas är stor om inte organisationen och projektledaren har rätt kunskap. Boken Lyckas med projekt bygger på Louise Bergmans omfattande erfarenheter som projektledare inom offentliga organisationer.
7/2
Claes Jarlvi & Bim Riddersporre
Den som är ny som chef kommer snabbt in i en situation där mycket måste göras. Men som chef finns det mer att förhålla sig till än det som syns och hörs och görs. Den som leder en kommunal verksamhet måste också förstå vad det innebär att verka i en politiskt styrd organisation och att arbeta på uppdrag av medborgarna.
31/1
Sofie Tullmar
Boken Att arbeta med barn och unga i utsatthet beskriver utförligt framgångsfaktorer för socialt arbete med utsatta barn och ungdomar. Texten har sin utgångspunkt i verksamheter med just unga i utsatthet. Fokus ligger på övergången mellan teori och praktik och visar genom exempel hur socialt arbete praktiskt ”görs” i mötet mellan personal och de boende.
17/1
Lena Söderman & Mårten Nordlund
Bemötande är ett centralt begrepp i bedömningen av kvaliteten i stöd och service till personer med funktionsnedsättningar. För de personer som är i behov av insatser enligt LSS för att klara sitt vardagsliv och för att kunna vara delaktiga i samhället, är bemötandet av största vikt för deras livskvalitet. Respond – Värdegrunden i vardagen är ett handfast arbetsmaterial som innehåller en faktabok och en kompletterande arbetsbok med ett stort antal påståenden för skattning av arbetsgruppen.
22/11
Louise Ardoris
Från kaos till klarhet – Tydliggörande pedagogik i vardagen av Louise Ardoris. Boken förklarar vad tydliggörande pedagogik är och ger konkreta råd och anvisningar för hur verksamheter för boende med autism och andra autismliknande tillstånd kan arbeta med tydliggörande pedagogik i vardagen.
15/11
Katarina Weiner Thordarson
Många som möter psykiskt instabila personer saknar utbildning i psykiatri. Boken "Att möta kunder med psykisk ohälsa - tips i kommunikation och kontakter" ger en översikt över psykisk ohälsa och konkreta råd på hur du som anställd kan läsa av hotfulla situationer. Du får också tips på hur du själv kan prata och agera för att undvika att hamna i obehagliga eller farliga situationer.
9/11
Angelina Liljevall
Angelina Liljevalls bok Livslust livet beskriver hur en verksamhet kan införa Eva Liljevall-modellen. Grunden är en tro på att hög kvalitet, god ekonomi och bra arbetsmiljö skapar förutsättningar för äldreboende på de boendes villkor.
1/11
Sofia Gustavsson
Boken Smart, tryggt och säkert med tillhörande arbetsbok erbjuder ett pedagogiskt stöd för införandet av dokumentation enligt IBIC. Författare är Sofia Gustavsson.
25/10
Sophie Thörne
Känner du till vad som gäller för anställda som upptäcker missförhållanden på arbetsplatsen? Som meddelarfrihet och skydd för visselblåsare? Detta och annat du som chef måste känna till finns samlat i den oumbärliga boken ”Arbetsrätten i kommuner, landsting och regioner”!
21/9
Mats Lindbäck
Metodhandboken fokuserar på hur upphandlaren ska jobba med upphandlingens ”hantverk” för att skapa en god affär. Att detta ska vara drivkraften för såväl upphandlaren som upphandlarens organisation kan tyckas vara självklart. I praktiken finns det enligt min mening en långtgående rädsla för att göra fel i förhållande till regelverket, vilket ofta tar bort uppmärksamheten från det viktiga, att göra goda affärer. På marknaden råder enligt min åsikt en ”juridifiering”, där fokus ligger på vad upphandlaren inte får göra och hur upphandlaren ska undvika att göra fel, ofta i förhållande till det senaste rättsfallet.
19/9
Katarina Weiner Thordarson
Att möta kunder med psykisk ohälsa - tips i kommunikation och kontakter av Katarina Weiner Thordarson. Boken ger en översikt över psykisk ohälsa och konkreta råd och tips på hur du som anställd kan läsa av hotfulla situationer. Du får också tips på hur du själv kan prata och agera för att undvika att hamna i obehagliga eller farliga situationer.
6/9
Birgitta Bernhardsson
Konflikt eller samförstånd av Birgitta Bernhardsson. Boken ger konkreta råd och redskap för att förebygga, identifiera, lösa eller hantera konflikter på arbetsplatsen.
30/8
Angelina Liljevall
Angelina Liljevalls bok Livslust livet beskriver hur en verksamhet kan införa Eva Liljevall-modellen. Grunden är en tro på att hög kvalitet, god ekonomi och bra arbetsmiljö skapar förutsättningar för äldreboende på de boendes villkor.
23/8
Sofia Gustavsson
Socialstyrelsen har tagit fram och lanserat ett arbetssätt för social dokumentation, IBIC – Individens behov i centrum. IBIC är ett systematiskt och behovsinriktat arbetssätt för social dokumentation. Det är gemensamt för både utförarverksamheter, så som bostad med särskild service eller hemtjänstgrupper, och myndighetsutövningen – hur handläggare utreder och dokumenterar.
17/8
Britt Johansson & Christin Olsson
27/6
Anita Edvinsson
En effektiv chef har inte betalt för att vara omtyckt. Hen ska leverera resultat, måste kunna säga till på skarpen och fatta obekväma beslut. Ja, det är sant men hur presterar en chef som inte är omtyckt av sina medarbetare jämfört med en omtyckt? Svaret är enkelt – sämre. En sådan chef är inte intresserad av att driva medarbetarnas utveckling.
26/4
Anita Edvinsson
Medvetet ledarskap är en metod för att bygga upp ledarskapet över hela linjen i en organisation. Tanken är att alla chefer ska ”walk the same walk”. Med andra ord - chefer på alla nivåer i organisationen, likt en orkester, får en gemensam vägbeskrivning för att kunna arbeta i takt till samma musik fast med olika instrument. Metoden skapar en medvetenhet om de verkliga utmaningar som finns. Den ger cheferna nödvändiga verktyg för att stärka det personliga ledarskapet som stöds av den gemensamma strategin.
8/3
Louise Ardoris
Från kaos till klarhet - tydliggörande pedagogik av Louise Ardoris. Boken förklarar vad tydliggörande pedagogik är och ger konkreta råd och anvisningar för hur verksamheter för boende med autism och andra autismliknande tillstånd kan arbeta med tydliggörande pedagogik i vardagen.
21/12
Jan Marklund & Stefan Arbratt
2016 var för oss på KCNC ett roligt och intensivt år med boksläpp, seminarier och utbildningar. Vi träffade många engagerade deltagare! De berättelser som vi fick ta del av stärker oss i tron att vi är med och gör skillnad för att socialsekreteraren, läraren och enhetschefen (SLE) ska orka med sitt uppdrag. Människor från dessa yrkesgrupper berättade för oss om hur detaljstyrningen och den administrativa bördan är så stor att de emellanåt knappt kan ägna sig åt sitt kärnuppdrag.