Nyhetsbrev

 

20/3
Hans-Inge Persson
Vårdens organisationsmodell är hämtad från den massproducerande industrin med löpande bandet som produktionsmodell. Till och med vokabulären är hämtad därifrån; vårdproduktion, vårdflöden, vårdproduktivitet och så vidare. Det gör att vården administreras ihjäl samtidigt som personalen stressas sönder.
20/3
Johan Berger
Fem steg till en hälsosam relation och kommunikation mellan kollegorna på jobbet. Det tar tid och ni kommer att behöva klättra fram och tillbaka på stegen. För det är svårt med relation och kommunikation på arbetsplatsen.
13/3
Katarina Weiner Thordarson
Man brukar säga att ”kunden alltid har rätt”. Jag är inte övertygad om att det stämmer men jag agerar som om det vore så . Ofta har man ju inte facit förrän i efterhand.
13/3
Lars Gohde
Vad är det man gör i offentlig byråkrati? Många undrar och det är inte alltid så lätt att får en bild av vad det är som åstadkoms. Många gånger presenteras administrationen genom ett organisationsschema där man visar olika enheter. Enheterna kan ha namn som Sekretariat, Kansli och HR. Detta blir man ju inte mycket klokare av. Man kan ju pröva att tala om för sina barn vad det är man jobbar med. Det är ju inte det allra lättaste har jag märkt.
13/3
Eva Linér
Möjligheten att ha några att samtala med om vardagen på arbetet är ovärderligt. Det hjälper till att hantera stress och att få syn på vad man behöver förändra för att tillvaron ska fungera bra. Aldrig någonsin eller åtminstone inte på väldigt länge har det talats så mycket om samtal och reflektion på arbetsplatser som nu. Och inte på länge har vi haft så lite tid för det.
5/3
Komlitt
– Mitt engagemang i frågan går nästan tillbaka till barndomen. Jag kommer från en familj där värderingar som tillit, samarbete, hjälpsamhet och engagemang i samhället har varit grundläggande. Dessa värderingar har jag tagit med mig och förvånat mött en organisationsvärld som ändå rymt så mycket misstro, rädsla och kontroll säger Louise Bringselius, docent i organisation och ledning.
5/3
Komlitt
Fördjupa dig i den personcentrerade vården tillsammans med Hans-Inge Persson.
1/3
Komlitt
Grundskoleförvaltningens utvecklingsprogram Skolledarskap i sikte i Malmö vinner kompetensutveckling för 5000:- Varför? Jo, programmet skapar reflekterande praktiker samtidigt som grundskoleförvaltningen värnar om blivande första linjens chefer: de biträdande rektorerna. Programansvariga organisationspsykologen Elisabet Graci och utvecklingssamordnaren Anders Lindmark berättar mer.
1/3
Komlitt
Vad säger egentligen begreppet särskola? frågar rektor Amela Lagumdzija oss när vi kommer för att höra mer om Munkhätteskolans inkluderande satsning där elevhälsomöten är nästa steg och pedagogernas kompetensutveckling står i centrum.
27/2
Lars Gohde
Att kartlägga vilka processer som genomförs i en enhet är kul! Vill man ha förståelse för vad man gör och vilken nytta det gör finns inget bättre verktyg. I allt arbete med digitalisering så är processkännedom av vital betydelse. Utan processkartläggning blir det ingen processutveckling eller bra digitalisering.
21/2
Komlitt
Studieförbundet Vuxenskola har gjort ett arbetsmaterial av Nytt jobb i nytt land för dig som vill ordna studiecirklar runt Ali Alabdallahs bok Nytt jobb i nytt land.
21/2
Komlitt
Medarbetarsamtalet är ett av de viktigaste samtalen i verksamheten. Här får du som chef och medarbetare tips på hur du förbereder dig inför medarbetarsamtalet.
15/2
Katarina Weiner Thordarson
Det finns ett samband mellan kunders upplevelse av ett bra bemötande och vilket förtroende de får för arbetsplatsen och dess anställda. Oavsett om det handlar om en offentlig eller privat verksamhet kan brister i trovärdighet och förtroende få allvarliga konsekvenser
14/2
Monica Larsson & Lars G Larsson
LSS-utredningens förslag är endast förslag i nuläget. Det finns anledning att fråga sig om förslagen verkligen kommer att gå vidare och innebära att reglerna ändras samt att det blir en ny lag.
8/2
Lennart & Ylva Lindén
Från boken Håll balansen! bjuder Ylva Lindén och Lennart Lindén på planeringsmatrisen som hjälper dig att prioritera bland dina prioriteringar.
1/2
Anna Cederqvist
I Vara kommun utgår vi från ett coachande och tillitsbaserat ledarskap, med delaktigheten som utgångspunkt och dialogen som verktyg. Men ledarskapet förutsätter också mottagare – medarbetare som vill, kan och vågar. I Vara kommun gjorde vi 2017 en storsatsning på just medarbetarskapet. Under tre dagars träningsläger fick alla medarbetare utbildas och utvecklas i det som vi formulerat som vårt medarbetarskap ”I Vara kommun gör vi varandra bra. Det innebär att vi visar tillit till varandra och att vi försöker skickliggöra varandra. Tillsammans hjälps vi åt!”.
29/1
Johan Berger
Livet på jobbet är så mycket mer än bara jobb och uppdrag. Det mellanmänskliga mellan medarbetare och klienter men också mellan medarbetare betyder mycket. Att utveckla och stärka våra relationer på arbetstid är en central del för att nå tillit och psykosocial trivsel. Det hjälper oss att uppnå målen för våra uppdrag.
24/1
Lars Gohde
Ledningssystem för kvalitet – Det kom jag första gången i kontakt med när jag arbetade som konsult, vårt företag certifierade sitt ledningssystem för kvalitet för att kunna leverera bra tjänster. Jag måste erkänna att jag inte tyckte det var varken kul eller intressant med detta med ledningssystem för kvalitet. Men det ändrades.
17/1
Ylva Lindén & Lennart Lindén
Mer än trettio års erfarenhet som ledarskapsutbildare har lärt oss var det ofta brister. När chefer inte fungerar riktigt som de borde så söker vi inom tre viktiga kunskaps- och färdighetsområden för att upptäcka var ledarskapet behöver kompletteras eller uppgraderas.
16/1
Komlitt
Saknar du ett nätverk för dig som kvinnlig ledare i välfärden? Det gjorde Jessica Atzén och Ann-Sofie Ekman. De startade KLiV sommaren 2018.
15/1
Komlitt
Idag handlar alltför många diskussioner om upphandlingar om vad reglerna säger och för lite om vad som leder till en bra affär och till att seriösa leverantörer gynnas. Därför skrev Hans Lind och John Sandblad Vägar till den goda affären – Upphandling är mer än LOU.
10/1
Hans-Inge Persson
Den statliga Tillitsdelegationen (SOU 2016:2) arbetar för en mer tillitsbaserad ledning av den offentliga sektorns verksamheter. Delegationen menar att ledningen är fundamental för styrningen och inte minst för normstyrningen, som innebär att påverka attityder, beteenden och normer. Ledarskapet i sin tur måste emellertid ha stöd i sitt arbete med normerna på alla nivåer, såväl nationellt och regionalt som i själva verksamheten.
11/12
Louise Bringselius
Det finns många tunga anledningar att omfamna tillit som ledningsfilosofi. Ett argument är att tillit lägger grunden för god kvalitet i våra offentliga tjänster, genom att stimulera innovation, anpassning, förbättringsarbete, teamarbete, osv.
5/12
Komlitt
För en nyanländ tar det 3 – 5 år att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden enligt ny statistisk från Statistiska Centralbyrån. Samtidigt behöver välfärden anställa en halv miljon människor fram till år 2026 enligt Sveriges Kommuner och Landsting.
5/12
Komlitt
Både arbetsgivare, myndigheter och nyanlända måste våga lite mer om integrationen ska lyckas. Ali Alabdallah kom till Sverige från Syrien 2013. I september 2018 kom hans bok Nytt jobb i nytt land. Idag arbetar han som kommunikatör, projektleder Nyhetscafé i Skåne samt är utbildad journalist. Han har på kort tid etablerat sig på arbetsmarknaden och vet precis var utmaningarna finns hos individerna, arbetsgivarna och myndigheterna.
5/12
Louise Bergman
Jag är en av dem som kan konstatera att det inte blev helt igenom lyckat att försöka utveckla offentlig sektor med hjälp av New public management. Att göra om människan till mätbara objekt och att fokusera på granskning och kontroll skapar alienation och rädsla för att göra fel.
27/11
Louise Bringselius
När digitaliseringen slog igenom vid millenniumskiftet var vi många som trodde att man snart skulle ha ett helt nytt sätt att se på arbete i samhällets organisationer. Men den berättelse vi hör idag är en berättelse om detaljstyrning, närvarokontroll, prestationshets och sifferfixering.
23/11
Komlitt
Vad är kompetensutveckling för dig? Är det något chefer tjatar om och medarbetare suckar över? Långdragna föreläsningar som aldrig kommer medarbetaren till nytta och därför inte når era klienter? Så ska det inte vara.
9/11
Greta Rask
Oavsett om du arbetar inom offentlig eller privat sektor kan du inte välja bort förändring. Omvärlden du och verksamheten är en del av präglas av komplexitet och en allt snabbare förändringstakt.
2/11
Komlitt
Svåra samtal förekommer på alla arbetsplatser och i alla relationer. Det kan vara ett svårt samtal med en chef, med hela eller delar av personalen. Andra exempel på svåra samtal är när du måste lämna svåra besked i vården eller säga upp någon.
31/10
Komlitt
Samverkan i välfärden är ett sätt för enskilda institutioner och verksamheter att lösa de problem man inte klarar av själv. Men hur styrs egentligen samverkansprojekten i praktiken? Josef Chaib har undersökt det i avhandlingen "Evidence, Expertise and 'Other' Knowledge – Governing Welfare Collaboration."
29/10
Hans-Inge Persson
Jag frågade doktorn: ”Hur ser du på Christinas situation idag?” Doktorn svarade: ”Natriumvärdena är på väg uppåt och efter senaste blodtransfusionen hänger övriga värden med.” Plötsligt insåg jag att Christina var ansiktslös för vården.
29/10
Hans-Inge Persson
Sjukvårdens organisation har invaderats av ekonomiska begrepp. Ekonomiska termer konkurrerar med vårdtermerna.
29/10
Eva Linér
Chefens arbetsvillkor är tunga. Under året har det kommit flera rapporter som beskriver olika sidor av chefers arbetsvillkor. Arbetsmiljöverket har gjort en riktad tillsynsinsats mot chefer och Jobbhälsoindex presenterade nyligen en rapport.
29/10
Malin Stihl
Reflexivt lyssnande är en stor del av Motiverande samtal. Men det skadar inte att vara reflekterande även i privatlivet.
29/10
Anna Melle
Att möta äldre utlandsfödda på ett bra sätt är inte särskilt svårt. Bara du intresserar dig från individen kommer du att kunna undvika de största kulturkrockarna.
24/10
Johan Berger
Jag hade en gång för länge sedan när jag själv var anställd inom vård och omsorg en kollega som kunde sova med öppna ögon. Det kom väl till pass på de tråkiga obligatoriska powerpointföreläsningar vi gick på under åren vi jobbade ihop.
18/10
Hans-Inge Persson
Vårdandet bygger på en skapad relation, där det finns en patient och en närstående som i samspel med vårdaren medverkar i den dagliga vården. I detta sammanhang måste patientens kunskap om sig själv tas till vara, inte minst för att tillsammans med personalen medverka till en säkrare vård och en delaktighet i vårdprocessen.
15/10
Komlitt
Gerhard Bley är en av fem finalister i Årets VD 2018. Anledningen? Hans syn på ledarskap som något som ska vara empatiskt. Idag uppmärksammas Gerhard Bleys syn på ledarskap och han föreläser regelbundet om det empatiska ledarskapet.
11/10
Sofie Tullmar
Social utsatthet kan ses som en process som skapas och som sedan förstärks eller minskar under livets gång. HVB är ett sätt att hjälpa bland annat barn och unga att bli trygga individer.
10/10
Lisa Andersson, Matilda Andersson & Frida Sandahl
Alla individer har enligt lagen skydd mot diskriminering och trakasserier i all kontakt med det offentliga.
25/9
Malin Sithl
Jag utbildar och handleder i metoden MI – Motiverande Samtal som en del av mitt yrke. MI är en vägledande metod som bygger på reflektivt lyssnande och tilltro till klientens egen motivation. Jag pratar ofta om hur man inte ska använda metoden i eget syfte som behandlare – man får inte lov att manipulera eller luras.
25/9
Komlitt
Ali Alabdallah är nominerad till Diversity Index Award 2018 för sitt arbete med mångfald, integration och socialt ansvar. Efter att ha kommit till Sverige 2013 som flykting från Syrien startade han Nyhetscaféet i Landskrona.
24/9
Kerstin Olofsson
Jobbar du inom vård och omsorg är du van vid regelbundna arbetsplatsträffar eller APT:er som det också kallas. Möten som ska fördjupa dialogen och samverkan på arbetsplatsen. Ett forum där alla i arbetsgruppen träffas tillsammans med närmsta chefen för att diskutera arbetsnära frågor; allt från organisering till schemaläggning. Eftersom personalen i arbetsgruppen är en viktig resurs för verksamhetens utveckling är det viktigt att APT:n är aktiv. Alltså att personalen vågar och får lov att vara aktiva deltagare.
21/9
Mette Bohlin & Eva Robild
Vi behöver alla stressa ner. Och vardagen är faktiskt ett ypperligt tillfälle att varva ner. För vardagen är livet.
20/9
Annika Thörnlund
Nästa steg mot pivottabellen är att kunna formatera som tabell i Excel. Annika Thörnlund beskriver hur du gör.
20/9
Anna Melle
Antalet äldre med utländsk bakgrund ökar i Sverige. Detta ställer nya krav på vården, och interkulturell kompetens hos vårdgivaren är en förutsättning för att få och kunna ge en bra vård.
17/9
Anne-Christine Smith
Giraffspråket innehåller två symboler; giraffen och vargen. Vilken av dem är du och när byter du?
31/8
Lisa Andersson, Matilda Andersson & Frida Sandahl
Diskrimineringslagen ställer krav på aktiva åtgärder. De handlar dels om att förebygga diskriminering, dels om att främja lika rättigheter och möjligheter oavsett diskrimineringsgrund. Hur går det med de aktiva åtgärderna på din arbetsplats?
31/8
Ulf G Eriksson
Den 17 december i år firar vi 100-årsjubileet av riksdagens beslut att införa allmän rösträtt lika för alla, kvinnor som män, rika som fattiga.
24/8
Anna Melle
Enligt FN uppgår antalet flyktingar till 65 miljoner under 2018. En del av dessa kommer att bli en del av det svenska samhället. Där kommer de förr eller senare komma i kontakt med svensk sjukvård. Sveriges befolkning blir allt äldre och fler kommer att behöva äldreomsorg. Här uppstår det ofta kulturkrockar som kan undvikas om vårdgivarna och myndigheterna hade en högre interkulturell kompetens.
17/8
Annika Thörnlund
Excel är ett program som används av väldigt många trots att man inte har gått någon utbildning i det och alltså är självlärd. Det finns mycket i programmet som kan spara otroligt mycket tid om du känner till det. Ett exempel är snabbfyllning.
13/8
Ali Alabdallah
Jobb för nyanlända är en högaktuell fråga. Ali Alabdallah har skrivit Nytt jobb i nytt land för att både ge tips till nyanlända men också uppmärksamma arbetsgivare och myndigheter på de utmaningar nyanlända möter när de ska etablera sig på arbetsmarknaden.
8/8
Lisa Andersson, Matilda Andersson & Frida Sandahl
Handboken gör ditt arbete med Diskrimineringslagen enklare. Diskrimineringslagen kräver att varje arbetsplats har aktiva åtgärder på plats som säkerställer ett löpande arbete som motverkar diskriminering. Handboken hjälper dig att skapa ett inkluderande arbetsklimat.
16/7
Malin Stihl
… så måste du ha en anledning att genomföra en förändring, du måste vilja göra förändringen, du måste kunna genomföra förändringen och du behöver se en nödvändighet eller nytta i att genomföra förändringen.
12/6
Malin Stihl
Mer dans och mindre brottning, så blir du en bättre samtalspartner. Motiverande samtal är en metod som jag liknar vid att dansa eftersom den bygger på ömsesidig respekt, allians och partnerskap.
28/5
Louise Bergman
Det finns en fråga som enligt min erfarenhet är helt avgörande när ett projekt planeras och drivs. Det handlar om vem som vill att projektet ska drivas och vem som inte vill det. Kanske kan denna fråga verka självklar, men min uppfattning är att den i högsta grad är värd att reflektera kring.
17/5
Bengt Kallenberg
De mål vi sätter för oss själva och för andra kan göra stor skillnad när det kommer till om vi ska känna oss engagerade och motiverade eller stressade och frustrerade. I sin sämsta form kan mål åstadkomma stor skada i form av olyckor, sjukdomar eller brottsliga handlingar.
8/5
Komlitt
Det kan vara nervöst och spännande att axla ditt nya uppdrag som chef, oavsett verksamhet. Är du dessutom ny som chef i en kommunal verksamhet kommer ditt ledarskap att vara extra speciellt eftersom det är offentligt.
27/4
Komlitt
Katarina Weiner Thordarson har intervjuats av Arbetsförmedlingens personaltidning PÅ JOBBET om att möta kunder med psykisk ohälsa på jobbet. Här läser du artikeln.
27/4
Hans-Inge Persson & Helena Ström
Tillitsfulla samtal inom såväl vården som omsorgen är själva utgångspunkten för att höja kvaliteten i verksamheten, både för vårdtagaren och för den vårdande personalen.
24/4
Sofie Tullmar
En särskild framgångsfaktor jag lagt märke till under de år jag arbetat på HVB-hem med ungdomar är tydlighet. Tydlighet i relationen mellan ungdomen och personalen ger en trygghet som öppnar för bättre samtal och bättre resultat.
16/4
Johan Berger
Med 30 års erfarenhet av att jobba inom vård och omsorg har jag tänkt det mesta. Och hört det mesta. När jag coachar medarbetare och ledare vågar jag säga att jag förstår vad de säger. Något jag ofta återkommer till är att positiv förändring börjar med oss själva. Fortsätt läsa så kommer du att förstå.
12/4
Eva Linér
Ordet tillit betyder olika saker för olika människor. För mig handlar det om tillit till omgivningens goda avsikter, till kärleken och till människors klokskap och förmåga. I arbetslivet talar vi om tillit mellan chef och medarbetare, mellan styrelse och ledning och mellan anställd och medborgare.
4/4
Bengt Kallenberg
Mål stressar oss om de är otydliga. Mellan 2015 och 2016 ökade antalet stressrelaterade sjukskrivningar med 73 procent enligt Försäkringskassan. En ny undersökning som &frankly har gjort bland 4500 personer visar att var tredje person är helt slutkörd när det är dags att gå hem från jobbet. Enligt undersökningen är en av de främsta orsakerna otydligt ledarskap.
29/3
Positiv förändring på jobbet börjar med dig. När du vågar vara förändringen du vill se följer dina kollegor med. Men för att veta vart ni ska måste ni börja reflektera över var ni är. Reflektioner till kaffet knuffar igång era gemensamma reflektioner och diskussioner.
26/3
Malin Stihl
Har du reflekterat över vad som händer i ett samtal när du känner dig riktigt lyssnad på? Din samtalspartner har antagligen använt sig av reflektivt lyssnande som gjort att du både varit och känt dig lyssnad på. Inom motiverande samtal, som är en samtalsmetod, vet vi att reflektivt lyssnande är viktigt för att klienten ska kunna nå sina uppsatta mål. Men varför fungerar det? Malin Stihl, författare till Motiverande samtal i praktiken, förklarar.
7/3
Hur har ni det på jobbet? Och hur vill ni ha det? Reflektioner till kaffet av Johan Berger är en lättsam och tillgänglig bok om djupa ämnen som bjuder in till reflektioner över relationer och kommunikation på arbetsplatsen. Lägg den i fikarummet på arbetsplatsen och se vad som händer.
28/2
Malin Stihl
Boken Motiverande samtal riktar sig framförallt till dig som arbetar på behandlingshem och är nyfiken på MI. Du får en inblick i vad MI innebär och hur man praktiskt kan arbeta med motiverande samtal som metod och förhållningssätt för att skapa motivation och vilja till förändring hos dina klienter.
21/2
Sofia Gustavsson
Får du ofta höra att det inte finns tid att dokumentera, att det tar tid från det riktiga arbetet med brukare? Då kan du vara säker på att det finns förbättringsområden när det handlar om social dokumentation! Boken Smart, tryggt och säkert - dokumentation enligt IBIC stöttar dig när du ska börja införa IBIC på din arbetsplats.
14/2
Louise Bergman
Inom vård, skola och omsorg är det vanligt att testa nya idéer i projektform. Projektformen skiljer sig från vardagens arbete och risken att misslyckas är stor om inte organisationen och projektledaren har rätt kunskap. Boken Lyckas med projekt bygger på Louise Bergmans omfattande erfarenheter som projektledare inom offentliga organisationer.
7/2
Claes Jarlvi & Bim Riddersporre
Den som är ny som chef kommer snabbt in i en situation där mycket måste göras. Men som chef finns det mer att förhålla sig till än det som syns och hörs och görs. Den som leder en kommunal verksamhet måste också förstå vad det innebär att verka i en politiskt styrd organisation och att arbeta på uppdrag av medborgarna.
31/1
Sofie Tullmar
Boken Att arbeta med barn och unga i utsatthet beskriver utförligt framgångsfaktorer för socialt arbete med utsatta barn och ungdomar. Texten har sin utgångspunkt i verksamheter med just unga i utsatthet. Fokus ligger på övergången mellan teori och praktik och visar genom exempel hur socialt arbete praktiskt ”görs” i mötet mellan personal och de boende.
17/1
Lena Söderman & Mårten Nordlund
Bemötande är ett centralt begrepp i bedömningen av kvaliteten i stöd och service till personer med funktionsnedsättningar. För de personer som är i behov av insatser enligt LSS för att klara sitt vardagsliv och för att kunna vara delaktiga i samhället, är bemötandet av största vikt för deras livskvalitet. Respond – Värdegrunden i vardagen är ett handfast arbetsmaterial som innehåller en faktabok och en kompletterande arbetsbok med ett stort antal påståenden för skattning av arbetsgruppen.
22/11
Louise Ardoris
Från kaos till klarhet – Tydliggörande pedagogik i vardagen av Louise Ardoris. Boken förklarar vad tydliggörande pedagogik är och ger konkreta råd och anvisningar för hur verksamheter för boende med autism och andra autismliknande tillstånd kan arbeta med tydliggörande pedagogik i vardagen.
15/11
Katarina Weiner Thordarson
Många som möter psykiskt instabila personer saknar utbildning i psykiatri. Boken "Att möta kunder med psykisk ohälsa - tips i kommunikation och kontakter" ger en översikt över psykisk ohälsa och konkreta råd på hur du som anställd kan läsa av hotfulla situationer. Du får också tips på hur du själv kan prata och agera för att undvika att hamna i obehagliga eller farliga situationer.
9/11
Angelina Liljevall
Angelina Liljevalls bok Livslust livet beskriver hur en verksamhet kan införa Eva Liljevall-modellen. Grunden är en tro på att hög kvalitet, god ekonomi och bra arbetsmiljö skapar förutsättningar för äldreboende på de boendes villkor.
1/11
Sofia Gustavsson
Boken Smart, tryggt och säkert med tillhörande arbetsbok erbjuder ett pedagogiskt stöd för införandet av dokumentation enligt IBIC. Författare är Sofia Gustavsson.
25/10
Sophie Thörne
Känner du till vad som gäller för anställda som upptäcker missförhållanden på arbetsplatsen? Som meddelarfrihet och skydd för visselblåsare? Detta och annat du som chef måste känna till finns samlat i den oumbärliga boken ”Arbetsrätten i kommuner, landsting och regioner”!
21/9
Mats Lindbäck
Metodhandboken fokuserar på hur upphandlaren ska jobba med upphandlingens ”hantverk” för att skapa en god affär. Att detta ska vara drivkraften för såväl upphandlaren som upphandlarens organisation kan tyckas vara självklart. I praktiken finns det enligt min mening en långtgående rädsla för att göra fel i förhållande till regelverket, vilket ofta tar bort uppmärksamheten från det viktiga, att göra goda affärer. På marknaden råder enligt min åsikt en ”juridifiering”, där fokus ligger på vad upphandlaren inte får göra och hur upphandlaren ska undvika att göra fel, ofta i förhållande till det senaste rättsfallet.
19/9
Katarina Weiner Thordarson
Att möta kunder med psykisk ohälsa - tips i kommunikation och kontakter av Katarina Weiner Thordarson. Boken ger en översikt över psykisk ohälsa och konkreta råd och tips på hur du som anställd kan läsa av hotfulla situationer. Du får också tips på hur du själv kan prata och agera för att undvika att hamna i obehagliga eller farliga situationer.
6/9
Birgitta Bernhardsson
Konflikt eller samförstånd av Birgitta Bernhardsson. Boken ger konkreta råd och redskap för att förebygga, identifiera, lösa eller hantera konflikter på arbetsplatsen.
30/8
Angelina Liljevall
Angelina Liljevalls bok Livslust livet beskriver hur en verksamhet kan införa Eva Liljevall-modellen. Grunden är en tro på att hög kvalitet, god ekonomi och bra arbetsmiljö skapar förutsättningar för äldreboende på de boendes villkor.
23/8
Sofia Gustavsson
Socialstyrelsen har tagit fram och lanserat ett arbetssätt för social dokumentation, IBIC – Individens behov i centrum. IBIC är ett systematiskt och behovsinriktat arbetssätt för social dokumentation. Det är gemensamt för både utförarverksamheter, så som bostad med särskild service eller hemtjänstgrupper, och myndighetsutövningen – hur handläggare utreder och dokumenterar.
17/8
Britt Johansson & Christin Olsson
27/6
Anita Edvinsson
En effektiv chef har inte betalt för att vara omtyckt. Hen ska leverera resultat, måste kunna säga till på skarpen och fatta obekväma beslut. Ja, det är sant men hur presterar en chef som inte är omtyckt av sina medarbetare jämfört med en omtyckt? Svaret är enkelt – sämre. En sådan chef är inte intresserad av att driva medarbetarnas utveckling.
26/4
Anita Edvinsson
Medvetet ledarskap är en metod för att bygga upp ledarskapet över hela linjen i en organisation. Tanken är att alla chefer ska ”walk the same walk”. Med andra ord - chefer på alla nivåer i organisationen, likt en orkester, får en gemensam vägbeskrivning för att kunna arbeta i takt till samma musik fast med olika instrument. Metoden skapar en medvetenhet om de verkliga utmaningar som finns. Den ger cheferna nödvändiga verktyg för att stärka det personliga ledarskapet som stöds av den gemensamma strategin.
8/3
Louise Ardoris
Från kaos till klarhet - tydliggörande pedagogik av Louise Ardoris. Boken förklarar vad tydliggörande pedagogik är och ger konkreta råd och anvisningar för hur verksamheter för boende med autism och andra autismliknande tillstånd kan arbeta med tydliggörande pedagogik i vardagen.
21/12
Jan Marklund & Stefan Arbratt
2016 var för oss på KCNC ett roligt och intensivt år med boksläpp, seminarier och utbildningar. Vi träffade många engagerade deltagare! De berättelser som vi fick ta del av stärker oss i tron att vi är med och gör skillnad för att socialsekreteraren, läraren och enhetschefen (SLE) ska orka med sitt uppdrag. Människor från dessa yrkesgrupper berättade för oss om hur detaljstyrningen och den administrativa bördan är så stor att de emellanåt knappt kan ägna sig åt sitt kärnuppdrag.