Kvalitetssäkring av administration i offentlig sektor - en praktisk handbok
Produktbeskrivning
En kvalitetssäkrad och effektiv verksamhet är något som är i allas intresse, såväl för medarbetare som för skattebetalare. Detta är en bok som visar hur man praktiskt går tillväga för att kvalitetssäkra administration i offentlig sektor, med allt som det innebär av kundfokus, målorientering och att arbeta med ständiga förbättringar.
Ett led i att kvalitetssäkra välfärden är att ha effektiva administrativa processer. Förutom att värde skapas för de enheter som administrationen stödjer via sina tjänster, så leder en kvalitetssäkrad administration också till att ge en ökad yrkesstolthet hos alla medarbetare som arbetar med dessa uppgifter. Det leder till mer självstyrande medarbetare och innebär ett ledarskap som är i samklang med teorierna enligt Utvecklande ledarskap och Tillitsbaserad styrning.
Fakta
Innehållsförteckning
1. Inledning
Administration och dess syfte
Vad vi ska uppnå med kvalitetssäkringen
Centrala begrepp i boken
2. Beskrivningsmodell för administrativ verksamhet
Processkarta för administrationen
Delprocesser
Arbetsuppgifter
Rutinbeskrivningar
Ansvarsfördelning
Dokumenthantering
Tidsåtgång och kostnadsuppskattning
3. Metodik för kvalitetssäkringsarbetet
Förankring
Faser och aktiviteter att genomföra
Kartläggningsfasen
Kartlägg alla arbetsuppgifter
Beskrivningsfasen
Gruppera arbetsuppgifterna i processer
Klargör vem som gör vad
Upprätta rutinbeskrivningar
Bestäm kunder
Beskriv syfte och mål med verksamheten
Mätfasen
Målsätt och mätprocesserna
Avvikelserapportera
Värdera resursinsatsen
Utvecklingsfasen
Hantera avvikelser löpande
Riskanalysera
Ledningens genomgång
4. Tjänsteutveckling
5. Certifiering av kvalitetsledningssystem
6. Ledarskap och medarbetarskap
7. Erfarenheter att ta med sig
8. Lästips
Smakprov
Omdömen
Testa kursen!
- Mer kompetensutveckling från samma expert
- Mer kompetensutveckling från samma kategori
- Andra köpte även