Snabbfyllning i Excel sparar tid och skapar ordning
En mycket enkel och användbar funktion i Excel är snabbfyllning. Med den kan du enkelt sammanfoga eller bryta isär text och cellvärden. Snabbfyllningen kan på ett snabbt och enkelt sätt hjälpa dig där du tidigare skulle ha behövt krångliga formler eller mycket manuellt skrivande.
Separera eller slå samman värden med snabbfyllning
Snabbfyllning använder mönsterigenkänning så att du själv slipper upprepa samma handgrepp flera gånger och kan exempelvis användas för att separera förnamn och efternamn från en lista. På samma sätt kan snabbfyllningen slå ihop innehåll.
I exemplet ovan vill jag få en ny kolumn med förnamnet ifrån mailadressen till vänster. Man kan aktivera snabbfyllningen på flera olika sätt. En variant är att skriva in det första (i detta fall Annika) och sedan, i cellen under, börja skriva L (som i Lisa) och sedan trycka på enter. En annan variant är att använda alternativ för autofyll och välja Snabbfyllning. I fliken Data finns det en knapp som heter snabbfyllning och kortkommandot är Ctrl E.
Välj det sätt som passar dig bäst.
Behöver du veta mer?
Ta det lugnt. Här finns hjälpen du behöver för att bli vän med Excel en gång för alla. Excel för självlärda passar dig som varit tvungen att lära dig Excel i farten.
Du kan nu antingen läsa boken från pärm till pärm och samtidigt prova dig fram i programmet eller ha den som uppslagsbok. Om du exempelvis ska skapa ett diagram kanske du bara behöver läsa om just det. Annars är det ganska viktigt att lära sig Excel i rätt ordning. Man behöver förstå formatets betydelse innan man använder vissa funktioner. Man behöver kunna formatera som tabell innan man gör en pivottabell.
Annika Thörnlund har också skrivit om att formatera som tabell i Excel. Hon håller även i grupputbildningar i Excel.